Wednesday, November 8, 2006
Cum sa iti alegi placa de snowboard
Lungimea placii
Lungimea se masoara in centimetri, si este adeseasa abreviata la ultimele 2 cifre - despre o placa de 156 cm, se spune ca are 56 cm.
Lungimea unei placi variaza de la 100 cm - cele pentru copii, pana la 180 cm, cele pentru adulti.
Pentru a afla care este lungimea potrivita pentru tine, incepe prin a masura boardul cu inaltimea ta. Cand tii placa de capat, o placa scurta iti va veni pe undeva intre umeri si barbie. Pentru ca placile scurte sunt mai usor de manevrat, acestea sunt mai potrivite pentru perioada de inceput, cand inveti sa te dai cu placa sau sunt preferate de raiderii care practica sariturile si opririle bruste.
O placa de lugime medie, sprijinind-o de capatul ei, trebuie sa iti ajunga undeva intre barbie si nas. Aceasta lungime este indicata pentru raiderii medii si avansati, care se dau pe partii variate, inclusiv in locuri plate sau pe abrupturi alpine.
Placile lungi, ajung de la nivelul ochiului pana la cativa centimetri deasupra capului. Placile mai lungi se folosesc pentru a atinge viteze foarte mari, pe zapada powder si pe munti inalti.
Raiderii care au o greutate mai mare pentru inaltimea lor, se pot ghida dupa aceste indicatii de lungime, dar ar trebui sa aleaga o placa cu o rigiditate mai mare. In schimb, raiderii mai slabi (mai usori), vor trebui sa aleaga placi flexibile. Dar, tine cont ca acestea sunt linii generale dupa care sa te ghidezi la alegerea lungimii placii; preferintele personale ale fiecarui raider sunt la fel de importante si fiecare isi poate lua ce placa doreste, chiar daca nu intra in aceste standarde.
Latimea
Daca lungimea unei placi, iti lasa o oarecare libertate de alegere, in functie si de preferinta fiecaruia, latimea unei placi este strict legata de dimensiunea piciorului. Raiderii cu o talpa mai mica, au nevoie e o placa mai ingusta, in timp ce, cei cu talpa mai mare, de o placa mai larga.
Latimea placii se masoara in centimetrii sau milimetrii si este trecuta in specificatiile placii sub de numirea de latimea mijlocului (waist width). Cel mai bun mod de a afla care este latimea potrivita pentru placa ta, este sa stai cu piciorul pe ea. Iti pui picioarele in legaturile placii sau calci pe ea in pozitia in care tii picioarele cand de dai cu placa (acest lucru este foarte improtant, pentru ca, cu cat tii picioarele intr-un unghi mai larg, cu atat picioarele vor depasi mai putin latimea placii).
Cand stai in pozitia de dat cu placa, ghetele (boots) ar trebui sa fie la acelasi nivel sau putin peste marginile placii. Daca degetele sau calcaiul nu ajung la marginea placii, nu vei putea apasa suficient pe canturi in timp ce executi manevrele de intoarcere. Pe de alta parte, daca picioarele trec mult peste marginile placii, degetele vor atinge zapada in timpul manevrelor si te vei dezechilibra. Fenomenul se numeste `tarairea picioarelor` si este chiar o pacoste.
Acum, stiind toate acestea, du-te si alege-ti placa potrivita!
Expeditie romaneasca in Himalaya Centrala, pe varful Chulu West
Alpinistii Francisc Simon si Levente Lokody din Targu Mures, au atins varful Chulu West din masivul central himalayan (6419m).
Varful Chulu West
Cei doi mureseni, au plecat pe 2 octombrie, intr-o expeditie de o luna, in Nepal. Obiectivul principal al expeditiei era escaladarea muntelui Chulu West cu altitudinea de 6419m (desi cei doi afirma ca are cu 100 m mai mult, conform gps-ului si a altor expeditii).
Ruta aleasa de cei doi a fost Beshishar - Ngadi_Chame - Pisang - Manang - Lattar - tabara de baza Chulu West.
Dupa 4 zile de ascensiune, au reusit in premiera romaneasca, sa urce pe acest munte, dupa 7 ore de ascensiune, de la ultima tabara care era la 5800m.
Pe data de 18 octombrie 2006, la ora 11 dimineata, au atins virful Chulu West.
Francisc Simon si Vf. Chulu West
Expeditia a durat o luna de zile si a costat in jur de 20 000 lei, bani obtinuti din sponsorizari si de la Prefectura Targu Mures.
Chulu West este un munte tehnic, iar perioada prielnica pentru escaladare este cea din lunile Noimebrie, Decembrie si Ianuarie.
Sursa imagini: Francisc Simon
Autor: Carmen Pitulan
Wednesday, November 1, 2006
Critical mass riding la Timisoara
Miercuri, 01 noiembrie 2006
Bikerii din
Cei aproximativ 100 de biciclisti participanti la marsul sub numele de Critical Mass Tm, s-au adunat in jurul orei 17:30, in fata catedralei din
Timp de aproape o ora si jumatate, participantii au mers pe strazile orasului, pe traseul: Catedrala - Pod Maria - strada Sinaia - Resitei - Catedrala - Electro vechi - Piata Unirii - Judecatorie - Continental - Parcul Central - Muzeu - Catedrala.
Biciclistii au fost insotiti permanent de o masina de jandarmi.
Asa cum ne-a relatat unul dintre participanti, `a fost o atmosfera rezonabila, insa s-au aflat si voci ciudate care ziceau `sa mergem la primarie` sau `sa trecem pe nustiuunde`. Au fost momente in care nu mi-a placut cum s-a mers dar, in ansamblu, n-a fost o chestie urata. Au fost si unii care voiau ceva spectaculos dar n-au primit, si ma bucur pentru asta.`
Ca toate actiunile de acest gen, critical mass riding, are ca scop principal, sensibilizarea maselor sa foloseasca mijloace neconventionale de deplasare, ca alternativa la mijloacele mecanizate de transport - ca factori poluanti majori, dar si pricina a aglomeratiei din trafic.
De asemeni, marsul este si un protest la adresa autoritatilor care ingradesc tot mai mult pe adeptii mersului cu bicicleta, impunand reguli restrictive.
In tarile dezvoltate, actiunile critical mass au avut un foarte mare succes, reusind sa adune zeci de mii de participanti la o singura manifestatie de gen. In peste 325 de orase din toata lumea, biciclistii se aduna la o plimbare lejera cu bicicletele prin oras, in ultima zi de vineri a fiecarei luni.
Sursa: Dan Stoian - participant la mars
Autor: Carmen Pitulan
Red Bull X-Alps 2007
E dur. E pentru cei puterni si foarte bine antrenati. E Red Bull X-Alps Raid. Traversarea Alpilor, de la est la vest, pe jos sau cu parapanta, in contra-timp. Multi se inscriu in cursa, insa numai cei puternici ajung la final.
Maratonul de aventure race si parapanta, Red Bull X-Alps, aduna, o data la doi ani, atleti din toata lumea, intr-un tur de forta, rezistenta si tact.
Organizatorii au anuntat deja data la care va lua startul editia de anul viitor a Red Bull X-Alps: 23 iulie 2007.
Competitia va fi stransa, pentru ca se vor alinia la start cei mai buni si mai experimentati atleti din intreaga lume, iar castigatorii vor fi recompensati cu premii in valoare totala de 17 000 de euro.
Red Bull X-Alps se va desfasura pe o ruta ce traverseaza Alpii de la est la vest, incepand din Hallstatt (Austria). De acolo, participantii vor avea de urcat si traversat pe jos, ghetarul Dachstein, iar apoi vor traversa peretii verticali si cornisele de pe partea sudica a ghetarului, cu parapantele.
Competitorii isi vor alege singuri trasele, insa vor avea de trecut 5 puncte de control fixe, in Dachstein, Marmolada (Italia), Eiger (Elvetia), Mont Blanc (Franta) si Mont Gros (Franta). Atletul care care va atinge primul linia de sosire din Monaco, va fi castigatorul competitiei.
Vor fi acceptati numai participantii cu licenta de zbor pentru parapanta. Atat atletii, cat si asistentii lor, trebuie sa fie experimentati in alpinism si parapantism, pentru a fi acceptati in cursa.
Participantii se pot inscrie ca echipa de doi membrii - un asistent si un atlet.
Incepand cu 1 noiembrie 2006, doritorii se pot inscrie la competitie pe site-ul x-alps, completand formularul de la pagina: http://www.redbullxalps.com/xalps07/index.html.
Campania de inscriere si selectie a participantilor se va incheia la sfarsitul lunii ianuarie 2007.
Sunt acceptate maxim 30 de echipe participante.
Autor: Carmen Pitulan
Tuesday, October 31, 2006
Adrenalina, liniste si calm - Bungee Jumping
150 de metri de gol sub picioare. Sangele ti se urca la cap. Teama te paralizeaza, insa dorinta de senzatii tari este mai puternica. Stii ca la un moment dat, caderea iti va fi oprita de coarda de care esti legat. Dar daca aceasta se va rupe? Sau daca o sa te izbesti de stancile din jur? Nu, asta nu are cum sa ti se intample. Iti mai acorzi 30 de secunde, respiri adanc si te arunci ... plonjarea continua, si continua, la nesfarsit. Apoi intervine coarda de care esti legat si ea te trage inapoi. Revenirea este puternica, lina si nedescris de incantatoare.
Ajuns inapoi cu picioarele pe pamant, ramai cu senzatia de liniste si calm. Ceasuri bune dupa aceea, simti armonie deplina cu tot ceea ce te inconjoara. Si iubesti pe toata lumea.
Cam asta iti poate povesti oricine a sarit macar o data cu un bungee. Mai multe, nu ai decat sa sari tu insuti si sa traiesti propriile senzatii.
Ce este Bungee Jumping-ul?
Bungee jumping este, practic, o saritura de la mare inaltime (cateva sute de metri). Persoana care sare, este legata la capatul unei corzi elastice care este prinsa de locul de unde se efectueaza saritura. Cand se efectueaza saritura, coarda se intinde la maximum si apoi saritorul este tras in sus si in jos, datorita elasticitatii corzii, pana se pierde toata energia initiala a sariturii.
Cum s-a ajuns la sariturile cu bungee?
Sariturile gen bungee jumping constituiau un ritual prin care se testa barbatia la triburile bastinase din insulele oceanului Pacific. Toti tinerii tribului trebuia sa treaca testul acesta de barbatie pentru a putea intra in randul barbatilor. Se construia mai intai un turn cu inaltimea de 100 de picioare. Apoi, doua liane erau legate de gleznele saritorului si apoi, urma saritura.
Bungee, care este un termen de argou britanic pentru `cauciuc indian`.
In 1977, mai exact pe 1 aprilie, patru membri ai Clubului de Sporturi Periculoase ai Universitatii din Oxford, au efectuat prima saritura moderna Bungee-Jumping. Ei au sarit de pe podul Clifton, pod ce are o inaltime de 250 de picoare. Numai in anii `80 acesta a devenit sport si afacere.
Este bungee jumpingul un sport periculos?
Statistic vorbind, o saritura este la fel de periculoasa ca a merge 200 de kilometri cu masina (cam o sansa la doua milioane, de a muri). Pana acum au avut loc milioane de sarituri si sunt inregistrate foarte putine accidente. Aproape toate accidentele au avut loc din cauza ca franghia nu a fost bine prinsa de saritor sau de platforma.
Practicarea acestui sport presupune foarte mult curaj, rezistenta fizica si psihica si nu in ultimul rind vointa.
Din punct de vedere medical este interzis bungee jumping-ul persoanelor care au probleme cu inima, sufera de afectiuni ale oaselor, muschilor si ochilor sau ale sistemului nervos.
Unde poti sari cu bungee la noi?
Din momentul in care te-ai hotarat sa incerci senzatiile pe care ti le poate oferi un bungee jumping, nu ai decat sa dai un telefon si sa faci un drum pana in locurile unde se poate sari.
Ai de ales intre instalatia din Masivul Postavaru - Cheile Rasnoavei si Fagaras - Lacul Vidraru. Aici, o saritura in jur de 150 de metri, costa 100 de dolari. Mai multe detalii gasesti pe xtrem.ro .
Sau poti incerca ceva mai usor si mai ieftin, in oras: sarituri de la o inaltime mai mica, pe structuri artificiale.
In Bucuresti exista o astfel de instalatie la strandul Tineretului din complex Agronomie, iar pe timpul verii, a functionat o instalatie de 50 de metri si in statiunea Mamaia.
Autor: Carmen Pitulan
Thursday, October 5, 2006
Cursuri gratuite de parasutism la Aeroclubul Roman
Daca ai intre 16 si 21 de ani, te poti inscrie gratuit la cursurile de parasutism organizate de aerocluburile teritoriale ale Aeroclubului Roman. Aeroclubul are subunitati in marile orase din
Inscrierile se fac in luna ianuarie a fiecarui an, iar in aprilie, pe baza cursurilor teoretice si practice, se dau examenele. La inscriere, se dau o serie de probe de rezistenta (1.000 m baieti, 800 m fete), viteza pe 100 m, tractiuni la bara, flotari si saritura de pe loc.
Pentru cei peste 22 de ani, se percepe o taxa de 17 euro pentru fiecare lansare de la 1.000 de m.
La finalul cursurilor, pentru obtinerea licentei de zbor, cursantii trebuie sa aiba la activ 25 de lansari din avion, 10 automate (cu cordonul legat de cadrul central al avionului) si 15 la liber (deschiderea proprie a parasutei).
Odata ce ai obtinut licenta de zbor, poti sari mai departe la orice aeroclub particular.
Intrucat Aeroclubul Roman apartine Ministerului Transporturilor, ca institutie de stat, are dotari destul de modeste fata de cluburile particulare. Numarul mare de cursanti face ca cele 53 de parasute de calitate superioara si avioanele AN2, sa fe insuficiente.
Daca vrei sa-ti ieri propriul echipament, iata de ce ai nevoie: o parasuta de nivel mediu care costa aproximativ 3.000 de euro, costum - 200 de euro, casca - 600 de euro, altimetru - 150 de euro, manusi - 50 de euro.
Destul de costisitor, daca mai adaugi si inchirierea unui avion si combustibilul necesar pentru a te ridica la o anumita inaltime.
Daca vrei sa sari numai o data, fara sa iti iei si brevet de pilotaj, poti sari in tandem (legat de un instructor), pentru suma de 120E tandemul + 30E filmarea.
Unde ma inscriu?
Te poti inscrie la una din subunitatile Aeroclubului Roman din marile orase din
Aeroclubul Roman
Cursurile teoretice de planorism si parasutism se fac in luna ianuarie, februarie si martie, urmate de probe practice.
- zboruri cu planoare si aeronave moderne;
- initiere gratuita pentru tineri 16-21 ani;
Contact: Bd. Lascar Catargiu nr. 54, sector 1 , Tel. 312.36.19; Fax 312.36.19;
www.airclub.rdsnet.ro; airclub@airclub.rdsnet.ro
Orar: L-J: 8-16:30; V: 8-14
Aeroclubul teritorial `Aurel Vlaicu` Bucuresti
Organizeaza cursuri de initiere pentru zbor cu motor, planor si parasutism.
Contact: Soseaua Alexandriei nr.16, Aerodrom `Aurel Vlaicu` , Tel.Fax 423.03.63;
Aeroclubul `Aurel Vlaicu` functioneaza pe aerodromul Clinceni, la kilometrul 16, pe soseaua Bucuresti - Alexandria, doi kilometri pe drumul lateral dreapta, inainte de comuna Cornetu.
Inscrierile se fac la sediul central al Aeroclubului Romaniei, in str. Lascar Catargiu nr. 52.
www.clinceni.as.ro
Orar: Mi-D: 7-15
Pentru inscriere la cursurile de parasutism, ai nevoie de urmatoarele acte:
- cerere de inscriere;
- cerere legitimare;
- copie buletin;
- fisa de examinare medicala tip AR (numai la medici de specialitate) - aceasta se poate face la Institutul Medical Aerospatial, in cadrul Spitalului Militar;
- consimtamant legalizat(pt pers sub 18 ani);
- copie chitanta(taxa legitimare);
- 4 fotografii 3/4.
Cu toate acestea te vei prezenta in prima zi de curs.
Taxa de legitimare (echivalentul a 10euro) trebuie platita inainte.
Autor: Carmen Pitulan
Wednesday, October 4, 2006
Himalaya 2006 - 3 romanii au atins varful Cho Oyu
Romanii plecati sa cucereasca `zeita de turcoaz` a Tibetului, si-au atins obiectivul: pe 2 octombrie, intre orele 16:15 -17:30, Cristian Tecu, Catalin Neacsu si Alex Gavan au ajuns pe varful Cho Oyu (8201m), al 6-lea optmiar din Himalaya.
Desi plecasera initial in doua echipe separate, datorita problemelor avute de coechipierul sau, Alex Gavan s-a alaturat echipei lui Cristi Tecu pentru ascensiunea finala.
Sergiu Matei, care ar fi trebuit sa faca echipa cu Alex, a facut edem pulmonar intre tabara 1 si 2 in primele zile ale expeditiei si a ramas in tabara de baza avansata.
Din pacate si Zsolt Torok s-a intors inainte sa atinga varful, in portiunea somitala.
Aseara, toti cei 5 romani plecati initial pe
Cristi Tecu se pare ca a suferit degeraturi la picioare, in urma frigului indurat pana pe varf si inapoi.
Felicitari baieti!
Autor: Carmen Pitulan